Walka o fotel premiera w internecie

Która z dwóch głównych kandydatek na premiera jest silniejsza w internecie? Sprawdziliśmy.

PAMIĘTAJ: Wszystkie materiały (artykuły, grafiki i wizualizacje), umieszczane na Datablog.pl i KtoRzadzi.pl, mogą być kopiowane i publikowane bez zgody autorów. Jedynym warunkiem jest podanie źródła materiału.

Podczas kampanii prezydenckiej przyglądaliśmy się popularności głównych kandydatów w internecie. Sprawdzaliśmy, jak Bronisław Komorowski i prezydent Andrzej Duda radzą sobie na Facebooku i ile wyświetleń miały artykuły ich dotyczące w polskiej Wikipedii. Zbliżające się wybory parlamentarne sprawiły, że pod tym samym kątem przyjrzeliśmy się dwóm głównym kandydatkom na premiera – obecnej szefowej rządu Ewie Kopacz i kandydatce PiS Beacie Szydło.

Facebook

Jeśli nie widzisz powyższego wykresu, kliknij w ten link.

W przypadku obu kandydatek zdecydowana większość ich facebookowych fanów mieszka w Polsce. Tylko co dziesiąty zamieszkuje inny kraj, głównie Wielką Brytanię. Beata Szydło pokonuje premier Ewę Kopacz w każdym z nich. Pod względem ogólnej liczby fanów Beata Szydło wyprzedza swoją główną rywalkę prawie dwukrotnie. W kampanii wyborczej do wykorzystania nie są jednak jedynie profile samych kandydatek, ale również fanpage partyjne czy – w przypadku obecnej premier – strona Kancelarii Premiera, którą polubiło ponad 46 tys. osób.

Google

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w trendach wyszukiwania Google. Widać wyraźnie dwa wzloty Beaty Szydło, kiedy była ogłaszana oficjalnym kandydatem PiS na szefa rządu. Podobnie w przypadku Ewy Kopacz – przejęcie rządu z rąk Donalda Tuska spowodowało zwiększenie zainteresowanie byłą minister zdrowia. Od początku lipca to obecna premier cieszy się większym zainteresowaniem w Google.

Wikipedia

[big]wikipedia stats[/big]

Zainteresowanie Ewą Kopacz w Wikipedii jest bardziej stałe – odchyły są rzadsze i mniej wyraźne niż w przypadku Beaty Szydło. Obecne różnice pomiędzy kandydatkami są niewielkie, ale w ostatnich dniach to artykuł dotyczący Ewy Kopacz jest częściej czytanym niż ten opisujący życie i działalność kandydatki PiS. Najnowsze sondaże mówią jednak, że popularność w Wikipedii i w wyszukiwarce Google może nie przełożyć się na wynik wyborów.

Jeśli szukasz najlepszych wizualizacji z całego świata, zajrzyj na nasz facebookowy profil. Polub nas, by nic Ci nie umknęło.

Źródło danych: Socialbakers, Wikipedia, Google Trends

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *