Najnowsze trendy w dziennikarstwie online

Byliśmy na 3 edycji Datajconf, największej konferencji z dziennikarstwa danych w Europie.

Niewiele jest obecnie konferencji, które podejmowałyby zagadnienia związane z nowoczesnym dziennikarstwem, czy dziennikarstwem danych. Konferencja Datajconf idealnie wypełniła lukę dotyczącą tego typu wydarzeń w Europie. III edycja, w której mieliśmy okazję uczestniczyć, odbyła się w lipcu tego roku w Maladze.

Na początek kilka słów o samej konferencji. Datajconf to właściwie bardziej inicjatywa badaczy uniwersyteckich zajmujących się dziennikarstwem i przetwarzaniem danych. Pierwsza edycja odbyła się w 2017 roku  i okazała się wielkim sukcesem, tak samo zresztą jak II wydarzenie organizowane rok później. III edycja odbyła się w Maladze na początku lipca 2019 roku.

W konferencji najbardziej twórcza i inspirująca jest niewątpliwie atmosfera samego wydarzenia. To tutaj zderza się świat praktyków, czyli dziennikarzy wykorzystujących nowe technologie oraz naukowców, którzy owe narzędzia badają oraz mają niebywały wpływ na ich rozwój. Na III edycji grupa naukowców z Uniwersytetu Bergen pokazała swój własny projekt badawczy, którego efektem jest zbudowanie konkretnego narzędzia analizującego kontekst informacji zawartych w tekście i łączącego informacje z zewnętrznymi bazami. Jak już wspomnieliśmy atmosfera na konferencji jest bardzo luźna, więc szybko udało się nam nawiązać kontakt z koordynatorem projektu i być może nawiązać współpracę na wykorzystanie narzędzia do łączenia tekstu z polskimi bazami danych. Z informacji jakie udało się nam uzyskać, naukowcy skupiają się obecnie nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, aby móc kreować szerszy kontekst artykułu w oparciu o zewnętrzne informacje nie tylko znajdujące się w bazach danych jak Open Calais Reutersa.

Z prelekcjami występowali przedstawiciele takich światowych mediów jak BBC, El Pais, Al Jazeera, The Times, The Sunday Times, Sky News oraz naukowcy z największych uniwersytetów z Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Na głównej części wykładów prezentowano takie tematy jak wykorzystanie uczenia maszynowego do wykrywania nieprawdziwych informacji (fake news), wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w pracy dziennikarza, tworzenie historii opartych na danych, wykorzystanie statystyki w pracy dziennikarza, analiza mediów społecznościowych w czasie rzeczywistym. Było także wiele studiów przypadków. Największe wrażenie zrobiła aplikacja eksplorująca dane związane z wyborami w Turcji, pozwalająca użytkownikowi na tworzenie swoich własnych prognoz. Dzięki wprowadzonemu interaktywnemu narzędziu aktywizującemu użytkowników, twórcy pozyskali sporo danych, które następnie wykorzystali w analizie i wizualizacji wyników wyborów.

Warsztaty w tegorocznej edycji oparte były przede wszystkim o analizę i wizualizację danych z wykorzystaniem języka Python. Jednym z ciekawszych był warsztat Haluka Maier-Borst z Neue Zürcher Zeitung, który pokazywał praktyczne zastosowanie interaktywnego notatnika do programowania w Pythonie – Jupyter. Dziennikarz-programista udowodnił, że dziennikarz danych z sukcesem może odnaleźć się także w newsroomie i przetworzył bazę danych z pliku csv, tworząc wizualizację w 20 minut. Dziennikarz zaprezentował także cały system pracy oparty na punktacji spełniania osobnych warunków składających się na sukces zespołu dziennikarzy danych w newsroomie (opublikowanie wizualizacji w znacznie krótszym czasie, czy opublikowanie wcześniej przygotowanej bazy danych jako ukazanie źródła).

Interesujące wykorzystanie nowych technologii w “konsumowaniu” newsów zaprezentowała firma Newtral. Hiszpańska firma stworzyła największą w kraju bazę z zarobkami polityków. Bazę możemy eksplorować poprzez prosty interfejs wpisując nazwisko danego polityka lub sprawdzając listę alfabetycznie. Niebawem firma ma zamiar wprowadzić jeszcze większe ułatwienie w uzyskaniu informacji. Podczas konferencji zaprezentowano wykorzystanie systemu Alexa z Amazona do uzyskania informacji na temat zarobków konkretnego polityka. Wystarczy zadać pytanie: “Alexa: ile zarabia Pedro Sánchez Pérez-Castejón?”. Urzędzenie natychmiast udziela nam odpowiedzi. Przedstawiciele firmy zapewniają, że technologia asystentów głosowych będzie wykorzystywana coraz częściej w prezentowaniu treści dziennikarskich i informacji publicznych.
Kończąc właśnie na sposobach prezentacji newsów i informacji, warto pochwalić inicjatywę brytyjskiego odpowiednika polskiego GUSu. Office for National Statistics do prezentacji danych związanych z tematem w jaki sposób automatyzacja wpływa na rynek pracy, postanowiło wykorzystać bota, którego można przetestować na stronie: https://www.ons.gov.uk/employmentandlabourmarket/peopleinwork/employmentandemployeetypes/articles/whichoccupationsareathighestriskofbeingautomated/2019-03-25

Materiał powstał dzięki udziałowi w konferencji Datajconf 2019. Sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.

proo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *