SZKOŁA DZIENNIKARSTWA DANYCH #8: Historie ukryte w danych

Jak powstają historie oparte na danych? Gdzie szukać inspiracji? W najnowszej odsłonie Szkoły Dziennikarstwa Danych odpowiadamy na te pytania.

ROZDZIAŁ I: Podstawy dziennikarstwa danych
MODUŁ 1.8.: Opowiedz mi historię – szukamy tego, co ciekawe w danych

To już ósmy kurs z cyklu Szkoła Dziennikarstwa Danych. W poprzednich odsłonach mówiliśmy o tym, czym są danegdzie szukać danychjak tworzyć i edytować arkusze kalkulacyjneprzyswajaliśmy podstawy matematyki przydatne podczas obróbki danych, przemienialiśmy arkusz kalkulacyjny w narzędzie do analizy danych oraz opisywaliśmy częste błędy, popełniane podczas pracy z danymi. Dziś poszukamy inspiracji.

Same dane nie są zbyt przystępne, namacalne. Liczby to tylko liczby. Jednak są doskonałą wyjściową do opowiadania fascynujących historii. Odpowiednio użyte uwiarygadniają opowieść i wzbogacają ją o dodatkowe wątki. By opowiadać historie oparte na danych, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Dlaczego ktoś miałby się zainteresować naszą historią? Kim ten ktoś jest? Jak użyte przez nas dane na niego wpłyną?

Proces

Proces opowiadania historii za pośrednictwem danych wygląda mniej więcej tak:
1) Szukanie danych – znajdźcie dane, które będą w stanie odpowiedzieć na Wasze pytania.
2) Opracowanie danych – doprowadźcie dane do stanu, w którym będziecie mogli je dalej przetwarzać.
3) Łączenie różnych zestawów danych – zestawcie jedną bazę danych z inną. Może traficie na coś niespodziewanego?
4) Filtrowanie i sortowanie danych – w uporządkowanych danych łatwiej znaleźć interesujące fakty.
5) Analiza danych – szukajcie trendów, zależności i odstępstw od reguły. Ale uważajcie! Nie wyciągajcie pochopnych wniosków.
6) Wizualizacja danych – jeśli uznaliście, że w Waszych danych znajdują się ciekawe fakty, zastanówcie się, jaką formę wizualizacji wybrać, by najlepiej je pokazać.

Szukanie historii ukrytych w liczbach

Opisany powyżej proces nie jest uniwersalny, bo – jak pisaliśmy w poprzednich odsłonach Szkoły Dziennikarstwa Danych – nie ma jednej drogi pracy z danymi. Czasem szukamy danych pod pytanie, które pojawiło się nam w głowie, a innym razem – szukamy pytania do ciekawych danych. W obu przypadkach wizualizacja pomoże znaleźć najciekawsze wycinki naszych baz danych. Jak zacząć pracę nad wspomnianą wizualizacją, gdy nie mamy doświadczenia, a w głowie pustka? Najlepiej poszukać inspiracji. A jak się uczyć, to od najlepszych. Poniżej wymieniamy źródła, na których warto się wzorować.

Hans Rosling swą sławę zawdzięcza nie tylko teatralnemu sposobowi prowadzenia wykładów, ale również treściom, które wygłasza. Zajmuje się głównie globalnymi wskaźnikami rozwoju społecznego. Jego analizy są wnikliwe, a wizualizacje – bardzo czytelne.

Data journalists (dziennikarze danych?) to najczęściej byli dziennikarze z zamiłowaniem do tabel i wykresów, którzy wcześniej zajmowali się tradycyjnym dziennikarstwem. Można być zatem pewnym, że na opowiadaniu historii się znają. Dlatego warto korzystać z ich doświadczenia. Tym dzielą się w dostępnym za darmo w wersji online podręczniku “Data Journalism Handbook”.
Visualising Information for Advocacy to strona, na której znajdziecie mnóstwo inspiracji, ciekawych narzędzi i poradników dotyczących opowiadania historii za pośrednictwem danych i ich wizualizacji. Dodajcie ją do zakładek w swojej przeglądarce. To bardzo głęboka studnia wiedzy na temat dziennikarstwa danych.
Where Does my Money Go? to projekt będący idealnym przykładem na to, jak w przejrzysty sposób przedstawiać duże wartości liczbowe. Odbiorcy znacznie łatwiej zinterpretować dane przystępne, dotyczące każdego z nas.

To oczywiście niewielki wycinek źródeł, z których warto czerpać inspirację. Niewielki, ale wystarczający, by na początku przygody z dziennikarstwem danych wybrać odpowiednią ścieżkę. Pamiętajcie, że więcej inspiracji znajdziecie i na samym Datablogu, i w przygotowanych przez nas kursach dziennikarstwa danych.

Wszystkie kursy z cyklu Szkoła Dziennikarstwa Danych znajdziecie tutaj: Darmowe kursy dziennikarstwa danych.

Tłumaczenie: Piotr Kozłowski – Datablog.pl
Tekst został opublikowany na licencji CC BY-SA 3.0.

Źródło: School of Data

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *